Deze site maakt gebruik van cookies. Meer info Akkoord

Spiermassa stimuleren

Op een natuurlijke manier spiermassa opbouwen

Mensen die een aantal dagen per week naar de sportschool gaan stimuleren spiermassa. Over het algemeen gaat het om mensen die fit willen blijven en die er goed uit willen zien. Dit is natuurlijk een uitstekende ontwikkeling, sporten is namelijk voor iedereen een prima activiteit. 

Wellicht dat u ook wilt beginnen met het opbouwen van spiermassa. In dit artikel zullen wij u laten zien wat spiermassa precies is, hoe u het kunt opbouwen en hoe u het proces kunt versnellen. Voor u het weet gaat u ook met veel motivatie aan de slag in de sportschool!

Wat is spiermassa precies?

Goed, laten we maar eens beginnen bij het begin. Wat is spiermassa precies? Vaak verwarren mensen het opbouwen van spiermassa met het verbranden van lichaamsvet. Deze twee gaan vaak hand in hand, maar ze zijn niet hetzelfde. 

Spiermassa omvat het gewicht van de spieren in je lichaam in kilogrammen of ponden. Terwijl het lichaamsvetpercentage de hoeveelheid vet meet die je lichaam vasthoudt. Het verbranden van lichaamsvet kan een gevolg zijn van de opgehoopte spieren. 

Spieren worden gebruikt als een motor als het gaat om het verbruik van energie in het lichaam. Hoe meer spieren u heeft, hoe hoger de verbranding. Dit is dan ook de reden dat topsporters en bodybuilders zoveel moeten eten op een dag. Al dit eten is alleen al nodig om de spieren te kunnen onderhouden!

Spiermassa stimuleren

Hoe kan dit precies?

Onze spiermassa speelt een cruciale rol als het gaat om fitness. Wanneer uw lichaam spieren opbouwt, verbrandt het voortdurend energie en vet.

Naarmate uw spiermassa toeneemt, is uw lichaam sneller in staat om calorieën/energie te verbranden. Dit leidt tot een verhoging van uw basale stofwisselingssnelheid (BMR), wat helpt bij het afvallen. 

Wanneer we het hebben over spiermassa dan hebben we het over de droge spieren, skeletspieren en het water in de spieren. De skeletspieren zijn het meest zichtbaar als er geen vetlaag op zit. 

Spieren bestaan uit water en eiwit. Daarom is het belangrijk om veel eiwit in uw dieet op te nemen als u veel sport.

Spiermassa vs. spierkracht

De uitdrukkingen "spiermassa" en "spierkracht" worden vaak tegelijkertijd gebruikt, maar er zijn enkele grote verschillen tussen beide termen. 

Spiermassa is dus echt de fysieke grootte van de spier; de spieren zijn vaak groot door het uitvoeren van oefeningen over een langere periode. 

Spierkracht is een van de onderdelen van iemand zijn sportprestaties.  

Onder deze prestaties valt naast de spierkracht ook het uithoudingsvermogen, de flexibiliteit en de snelheid van iemand. Voor bijna elk denkbare sport is spierkracht een waardevol iets om te hebben.

Echter is het wel zo dat u natuurlijk wel de spieren wilt kunnen zien. Dit is precies de reden dat er een balans gevonden moet worden tussen het opbouwen van spiermassa en het krijgen van meer kracht.


Hoe spiermassa op te bouwen – de beste tips

Het opbouwen van spiermassa gebeurt niet alleen in de sportschool, maar ook in de keuken. Het opbouwen van spiermassa is niet alleen een kwestie van het tillen van een aantal gewichten. Er is namelijk een belangrijke regel om te onthouden: eten voor de spieren is net zo belangrijk als het fitnessen zelf. 

Spiermassa stimuleren

Combineer training altijd met goed eten. Maar hoe zorgt u ervoor dat je genoeg eet om spieren op te bouwen?

Eerst moet u weten hoeveel calorieën er nodig zijn in uw ruststand. Dat doet u door uw basaal metabolisme te berekenen. Vervolgens moet u ervoor zorgen dat u meer eet dan dit getal

Wat u eet is ook belangrijk wanneer u probeert spiermassa te verkrijgen. Houd bij welke ingrediënten u eet: niet alleen de hoeveelheid calorieën, maar ook de voedingsstoffen die erin zitten. In het algemeen is het aan te raden om gezond en gevarieerd te eten.

Om spieren op te bouwen heeft uw lichaam eiwitten nodig. Daarom is het belangrijk om veel eiwitten in uw dieet op te nemen. Denk hierbij aan producten als kip, kalkoen, yoghurt, bonen, noten en verschillende soorten vis. 

Vergeet echter niet dat u ook koolhydraten en gezonde vetten nodig hebt. Houdt uw dieet gevarieerd en eet voldoende groenten naast het eiwitrijke voedsel om spieren op te bouwen. Enkele andere tips die wij mee kunnen geven zijn:

  1. Drink eens wat vaker water
  2. Sport niet teveel maar neem ook rust
  3. Zorg ervoor dat u elke nacht genoeg slaap krijgt
  4. Vermijd alcohol zoveel mogelijk 
  5. Probeer stress te vermijden

Spiermassa opbouw versnellen met Recover-Me

Het liefst zou iedereen na een keer sporten al wakker worden als een echte spierbundel
Nu is dit gewoonweg niet realistisch, er gaat namelijk veel tijd zitten in het opbouwen van spieren. Wel is het zo dat er een aantal manieren zijn om de opbouw van nieuwe spiermassa te stimuleren.;

Een van de meest populaire spiersupplementen van dit moment is Recover-Me.

Recover-Me zorgt voor een verhoogde bloedstroom in het spierweefsel door een milde vasodilatatie, die de optimale prestaties ondersteunt. 


        Betere sportprestaties


De formule van Recover-Me zorgt voor een maximale aanmaak van het molecuul stikstofmonoxide. 

De binnenste laag van de bloedvaten reageert op de aanwezigheid van stikstofmonoxide, die de bloedvaten verwijden en de bloedcirculatie bevordert.

Door de verbeterde bloedsomloop neemt de warmte in de ledematen toe. 

Dit is een erg groot voordeel voor de spieropbouw. Voor de spieropbouw heeft het lichaam namelijk een hele hoop stoffen nodig. Deze stoffen worden via het bloed naar de juiste spieren vervoerd. 

Door de doorbloeding te verbeteren zal u in staat zijn om de spieren optimaal te ondersteunen, met als gevolg dat het lichaam aanzienlijk sneller spieren kan opbouwen.

Kortom dit bevordert van nature het herstel na een zware inspanning.

Maar stikstofmonoxide doet zelfs meer: het heeft ook een positief effect op mentale focus, alertheid en concentratie. 

En dat is handig bij de voorbereiding op een wedstrijd. 

We hebben Glutamine toegevoegd voor een betere herstel van de spieren.


METABOLISME

Het omzetten van suikers of vetten in energie voor de spier wordt spiermetabolisme genoemd.

De snelheid van deze conversie bepaalt hoe snel energie kan worden gebruikt.

Recover-Me bevordert, in combinatie met fysieke training, dat suikers en vetten sneller worden omgezet in energie.

Melkzuur (lactaat) wordt gevormd als afvalmateriaal van het spiermetabolisme.

Melkzuur moet via een kanaaltje uit de spier worden getransporteerd.

Te veel melkzuur in de spier geeft verzuring van de spieren en vermoeidheid. Recover-Me ondersteunt het metabolisme dat verzuring en vermoeidheid vertraagt.




  • Dr. Ignarro, Nobelprijs winnaar aan het woord: "De voordelen van stikstofmonoxide zijn talrijk en vooral voor het cardiovasculaire systeem maar dit heeft ook gevolgen voor andere systemen. 
  • Stikstofmonoxide houdt uw bloedvaten gezond  door de bloedstroom te verhogen. 
  • Wat er gebeurt, is dat het stikstofmonoxide ervoor zorgt dat alle organen in het lichaam de juiste hoeveelheid bloed  ontvangen en daardoor de voedingsstoffen en zuurstof die nodig zijn."
  • Klik hier om de video's te zien waar Dr. Ignarro uitlegt wat stikstofoxide doet voor ons lichaam.
Doorbloeding verbeteren
  • Het groeihormoon komt vrij in de bloedbaan vanuit het voorste deel van de hypofyse. 
  • Het groeihormoon is super belangrijk voor het lichaam. Bij volwassenen zorgt het hormoon niet voor groei, maar helpt het bij het onderhouden van uw lichaamsstructuur en uw metabolisme.
  • Daarnaast kan dit hormoon helpen om de bloedglucosespiegel in het lichaam gezond te houden.

Groeihormoon
  • Zoals gezegd; het endotheel heeft L-Arginine nodig om stikstofmonoxide te produceren.
  • Na de leeftijd van 23 jaar produceert en absorbeert het lichaam L-Arginine nog nauwelijks.
  • Als u alleen een supplement van L-Arginine gebruikt, zal uw lichaam het niet voldoende absorberen.
  • Recover-Me is een unieke formule van aminozuren in de juiste verhouding gecombineerd met een unieke drager, die de productie van stikstofmonoxide in het lichaam optimaliseert.
Bestellen

Spiermassa en spieropbouw

Spierweefsel is elastisch weefsel, dat het vermogen heeft onder invloed van prikkels van vorm te veranderen.Bij prikkeling, over het algemeen een zenuwprikkeling, trekt een spier zich samen, waardoor hij korter en dikker wordt.

Samentrekking kost de spiercellen veel energie. Als ‘brandstof’ wordt glucose gebruikt. Net zoals in de lever, kan in de spiercellen glucose in de vorm van glycogeen tijdelijk worden opgeslagen.

De gewichtstoename van veelgebruikte spieren komt niet tot stand doordat het aantal cellen in deze spieren groter wordt, want spiercellen kunnen zich niet delen. Na de geboorte blijft de hoeveelheid spiercellen in een spier altijd hetzelfde. Wel kunnen spiervezels opzwellen, omdat het aantal myofibrillen  toeneemt waardoor hij korter en dikker wordt. Myofibrillen die zijn opgebouwd uit draadvormige eiwitvezels.  Elke spiervezel bevat tussen de duizend en tweeduizend myofibrillen.


Hoe bouw ik spiermassa op?

Om spieren in conditie te houden moet je regelmatig bewegen. Ook gezond eten helpt, want om je spieren soepel en sterk te houden heb je eiwit nodig. Dat geldt ook voor mineralen als magnesium, calcium, kalium en vitamine D. Ook zij spelen een rol bij het behoud van soepele en sterke spieren.

Eiwitten zijn opgebouwd uit aminozuren en zijn belangrijk voor de opbouw en het behoud van de spiermassa. De groei van de spiercel komt tot stand doordat de spiercel meer eiwitten (aminozuren) opneemt dan het afbreekt voor het herstel. Als je veel traint, rust neemt en gezond en eiwitrijk eet, neemt je spiermassa na verloop van tijd toe.

Het omgekeerde gebeurt ook, stop je met trainen dan breekt je lichaam meer aminoizuren af dan dat het gebruikt voor opbouw en vermindert de spiermassa.

Supplementen voor spiergroei | Wat helpt voor spiergroei?  | Eet voeding die spiergroei bevordert. 

  1. Eiwitten ( aminozuren)  zijn de bouwstenen voor sterke spieren. Krijg je er te weinig van binnen, dan is het niet mogelijk om een flinke spiermassa op te bouwen. Een inname van  minimaal 2 tot 3 gram eiwit per kilo lichaamsgewicht is nodig om een zichtbare toename van spieren te krijgen. Eiwitten zitten in vlees, vis, gevogelte, bonen, zuivel, noten en zaden. Een hogere eiwitinname dan de eiwitbehoefte leidt niet tot meer spiergroei. Een overschot aan eiwitten wordt gebruikt als brandstof of wordt opgeslagen in de vorm van vet. Dit kan zorgen voor een ongewenste toename in lichaamsgewicht. Naast voeding kunnen er supplementen worden genomen om spiergroei te stimuleren.
  2. L-Arginine L-Arginine zorgt voor meer zuurstof in de spieren. Arginine verhoogt de aanmaak van stikstofmonoxide in het lichaam, wat de bloedvaten helpt ontspannen zodat de bloedcirculatie verbetert. De spieren krijgen dan  meer zuurstof en verhogen de sportprestaties. Recover-Me is een formule dat de opname van L-Arginine in het lichaam optimaliseert
  3. L-Glutamine Glutamine bevordert de opbouw van spieren en helpt het volume te behouden. Daarnaast stimuleert het ons natuurlijk groeihormoon en ondersteunt het ons immuunsysteem. Glutamine is één van de belangrijkste aminozuren om spiermassa op te opbouwen. De formule van Recover-Me bevat Glutamine. 
  4. BCAA (branched chain amino acids) ook wel de 'vertakte-keten-aminozuren' genoemd en bestaan uit de aminozuren leucine, isoleucine en valine, belangrijk voor spieropbouw. BCAA's hebben echter een beperkte werking indien de 6 overige essentiële aminozuren niet voldoende aanwezig zijn. De spieren kunnen dan geen ketens van aminozuren maken en daarmee ook geen spiereiwit.
  5. Creatine Creatine geeft energie aan de spieren en vertraagt de vermoeidheid. Ook zorgt het voor minder spierschade na het sporten. Creatine is een stof die we zelf aanmaken in de lever en pancreas uit verschillende aminozuren. Daarnaast nemen we ook op uit vlees en vis.
  6. Beta-Alanine Bèta-alanine is een aminozuur dat de spierverzuring kan uitstellen. Bèta-alanine is nodig om de stof carnosine aan te maken. Carnosine neutraliseert de zuren die vrijkomen bij intensieve inspanning. Een supplement van bèta-alanine helpt tegen de spierverzuring. 


Spierherstel

Voor een goed spierherstel is eenvoudig het volgende nodig:

  • Voldoende rust en voldoende slaap zo'n 8 uur.
  • De juiste voeding en hoeveelheden, voor spiergroei tussen de 1,4 en 2 gram eiwit per kg lichaamsgewicht, het aandeel koolhydraten moet rond de 70% zitten, vet rond de 15%.
  • Spierherstel bevorderende supplementen, zoals Recover-Me.


Een moment geduld alstublieft. We schakelen u door naar de betalingsprovider.